Østamagerbanen er tredje fase af den Københavnske metro M1 og er en videreførelse af metroen fra Lergravsparken til Københavnslufthavn. Østamagerbanen omfatter anlægsarbejde på en 4,1 km lang dobbeltsporet banestrækning med i alt fire stationer, fire vejkrydsninger, syv tunneller og to broer for fodgængere samt cyklister. Derudover omfatter den også fire underjordiske teknikrum i beton, belægningsplaner, afvandingssystem samt fire regnvandsbassiner.
Omfang
Der er udført en banegrav som trugkonstruktion med 80 Ibm sekantpælvægge og ca. 2000 Ibm forankrede spunsvægge. Trugene forsynes med bundplade i armeret beton, der fastholdes mod opdrift af jordankre. ISC har været med i både tilbudsprojekt, forprojekt samt hovedprojekt.
Projektet er udført i samarbejde med Hoffmann, Arkil og Novejfa I/S.
Fotograf: Büro Jantzen / Metroselskabet